Zo zet je een systeem neer waarmee je nooit meer onnodig druk bent

overzicht rust en impact
Nooit meer onnodig druk. Haalbaar voor iedereen als je het mij vraagt. Dus ook voor jou! Zo aan het einde van het jaar heb ik al mijn kennis samengevoegd in één groot monsterartikel. 5 concrete, praktische stappen. Met als uitkomst: 1 werkbaar systeem. Het is een complete gids richting meer overzicht, rust én impact. Zodat jij er komend jaar lekker mee aan de slag kunt. En langzaam stappen kunt zetten richting een relaxtere werkweek. Ik hoop dat je het leuk vind.

Deel deze tips met je collega's:

Druk druk druk.

We zijn het allemaal tegenwoordig. Het is een soort van standaard antwoord op de vraag:

Hoe gaat het met je?’.

Het antwoord ‘druk’ is zo gemeengoed geworden dat als je de ‘hoe-gaat-het’ vraag beantwoord met ‘rustig’, men zich afvraagt of het wel goed met je gaat…

Druk zijn wordt namelijk gezien als iets goeds.

En dat is het misschien ook wel. Want als je druk bent dan kan dat vanuit zakelijk perspectief betekenen dat veel mensen zaken met je willen doen.

Dan kan dat vanuit sociaal perspectief betekenen dat veel mensen het gezellig vinden om met je om te gaan.

Dan kan dat betekenen dat je een bepaalde status hebt bereikt die in de maatschappij wordt gewaardeerd.

Laten we voorop stellen: daar is helemaal niets mis mee.

Zolang je er maar wel voor zorgt dat je zelf ook tevreden bent met deze ‘drukte’.  

Concreet zou dat wat mij betreft betekenen dat je het antwoord op de vraag “Hoe gaat het met je?” zou kunnen invullen met: ‘ Ja goed, lekker druk!’.

Helaas geldt dat voor velen van ons niet.

Zij zouden, als ze heel eerlijk zouden zijn, het woordje ‘druk’ liever vervangen voor: ‘veels te druk!!!’. Alleen weten ze met het geven van dat antwoord ook dat mensen dan waarschijnlijk gaan doorvragen. En dat ze na die vragen met oplossingen gaan komen waar je op dat moment niet op zit te wachten.

Want laten we eerlijk zijn: je weet zelf heel goed dat je te druk bent.

Je bent elke dag aan het hollen, zonder dat je stilstaat en nadenkt over jouw ideale dag invulling. Je laat je leiden door de agenda’s en verwachtingen van anderen. Om vervolgens van meeting naar meeting te rennen en jouw eigen prioriteiten continue maar weer opzij te schuiven.

Zonde, want er is zoveel mogelijk als jij zelf de regie neemt.

Tegelijkertijd begrijp ik ook dat het niet makkelijk is. Want het is makkelijk om te zeggen dat je ‘niet druk’ wil zijn. Maar wat is dan precies druk? En wat is voor jou genoeg en wat is voor jou ‘te’?

De antwoorden op die vragen zijn erg nuttig om te hebben. Alleen focussen we ons daarbij vaak op de verkeerde zaken.

We gaan namelijk bedenken wat we allemaal NIET meer willen, in plaats van dat we gaan nadenken over wat we WÉL willen.

En dat helpt ons niet. Zeker niet als we namelijk moeilijke beslissingen moeten gaan maken die ook impact hebben op anderen.

Want mensen kunnen best accepteren dat je iets niet meer doet, maar daar willen ze dan wel een goede reden voor hebben.

Een reden kan zijn dat je ergens bijvoorbeeld heel veel stress van krijgt.

Of dat je er gewoon echt de balen van hebt.

Maar ook dat wordt niet overal geaccepteerd. Want wij mensen willen dan direct iets alternatiefs horen. ‘Maar eh leuk, maar wat ga je dan wél doen’?

Je zult ze daarom een alternatief moeten geven. Een alternatief dat voor jezelf en voor anderen rechtvaardigt dat jij een andere koers gaat varen.

Het kiezen voor een alternatief van dat wat jij WÉL wil doen is de beste reden om te stoppen met hetgeen je niet meer wil doen.

Welke ambities jij wil waarmaken.

Welke doelen jij wil behalen.

Waar jij wil staan over een jaar.

Deze antwoorden geven je inzicht in de dingen waar jij je mee bezig wilt houden. Het maakt dat je heel gemakkelijk voor jezelf kan bepalen of je goed bezig bent of dat je jezelf weer eens onnodig druk maakt.

Want wat heeft het voor zin om harstikke druk te zien met dingen die totaal geen impact maken?

Taken die, als niemand ze uitvoert, gewoon blijven liggen.

Taken waar niemand om kraait als ze worden overgeslagen.

Taken waar je zelf eigenlijk ook geen energie van krijgt.

Je bent dan druk, maar het is onnodig.

Laten we er dus voor gaan zorgen dat we die taken niet meer gaan doen en dat we die tijd die over blijft gaan vullen met taken die er écht toe doen. Zodat je daadwerkelijk een impact kan maken en daar mee plezier en voldoening aan overhouden.

In deze blog neem ik je mee in een stappenplan om precies DAT te bereiken.

Zie dit dan ook als een blog waar je regelmatig op kan terugvallen en waar je stapje voor stapje kan werken richting het eindresultaat:

Een systeem dat jou helpt om nooit meer onnodig druk te zijn.

In 5 concrete stappen werken we toe naar een systeem waarmee je elke dag kan werken zodat je bezig bent dat wat er voor jou écht toe doet.

Lets go!

Stap 1: Bepaal wat er écht toe doet

Om niet onnodig druk te zijn, moet je goed weten waar jij je WÉL mee bezig wil houden.

Welke ambities of doelstellingen zijn belangrijk voor je?

Waar word jij op afgerekend door je leidinggevende of je klanten?

Welke taken zorgen voor het meeste resultaat?

Zo maar een aantal vragen die je denken de goede richting op kunnen duwen. Want je moet deze vraag ook niet te complex maken.

Des te breder en complexer de vraag, des te vager en onbruikbaarder je antwoord is.

En daar kunnen we in de dagelijkse praktijk niet zo veel mee.

Bepalen wat er écht toe doet doen we, zodat we elke dag een richtlijn hebben om de juiste keuze te kunnen maken. Want het verschil tussen succes en geen succes ‘m zit niet persé in het stellen van de juiste doelen.

Het verschil tussen succes en geen succes wordt bepaald door elke dag weer consequent de juiste keuzes te maken.

Helaas zijn we niet zo goed in het maken van keuzes als we druk bezig zijn. Dus moeten we die keuzes maken wanneer we helder kunnen denken.

Een voorbeeld:

Stel jij vindt het belangrijk om offertes voor klanten tijdig en goed de deur uit te doen.

Is het dan een goed idee om die offerte uit te werken aan het einde van de middag of kan je dat dan beter in de ochtend doen zodat je er met een frisse blik naar kan kijken?

En dan nog een andere mini-keuze: je krijgt tijdens het maken van de offerte een mailtje van een andere klant binnen. Doe je er dan goed aan om die even snel te beantwoorden of kan je beter eerst die offerte afmaken?

Jouw hele werkdag bestaat uit kleine keuzes die je goed moet maken. Een opstapeling van de verkeerde keuzes kan ervoor zorgen dat je de hele dag druk bent, maar nog geen steek opgeschoten bent.

Dat willen we voorkomen.

Hoe?

Door onze ambities, doelen en verantwoordelijkheden concreet te maken voor de komende 100 dagen.

100 dagen is namelijk een perfecte maatstaf waarin we rekening houden met de twee uitersten:

1.      Het is lang genoeg om ‘grote’ dingen te kunnen bereiken

2.      Het is kort genoeg om zaken echt concreet te kunnen maken

Want binnen 100 dagen kun je best een heel project uit de grond trekken, maar daarvoor moet je wel goed weten wat je precies moet doen.

Als je namelijk maar 100 dagen hebt, is iedere week die je verspilt aan vage en niet-concrete dingen weer een grote hap aan verloren tijd.

Maak dus voor jezelf concreet wat je de komende 100 dagen gaat doen.

Welk DOEL wil je gaan halen?

Welke AMBITIE heb je? Waar wil je over 100 dagen staan?

Of

Welke VERANTWOORDELIJKHEID / huidige taak die je al hebt ga je het meeste aandacht geven?

Schrijf het op en maak het zo CONCREET mogelijk.

Je hoeft het niet compleet S.M.A.R.T te maken, maar zorg in ieder geval dat het MEETBAAR is.

Meetbaar zorgt er namelijk voor dat je de vaagheid ervan af gaat halen en je dus echt moet gaan nadenken HOE je dat gaat bereiken.

En met name die HOE hebben we straks nodig om die kleine dagelijkse keuzes beter te kunnen maken.

Dus stap 1: Wat doet er voor jou toe in de komende 100 dagen?

Stap 2: Krijg het overzicht door alles op te schrijven op één plek

Mooi, we hebben helder waar we de komende 100 dagen naar toe willen werken.

Als het goed is heb je dit helder voor jezelf uitgeschreven. Ergens op papier, ergens in een Word document of in een andere tool. Zodat je het altijd kan terugkijken en je het niet hoeft te onthouden.

Onze hersenen zijn namelijk niet gemaakt om dingen te onthouden, maar om nieuwe dingen te verzinnen.

En dat is dan ook precies waar we onze hersenen straks voor nodig gaan hebben. Want je hebt vast  ambitieuze doelstellingen voor jezelf opgeschreven. Doelstellingen waarvan je nu nog niet precies weet hoe je die gaat halen. Waarbij je nog goed moet nadenken over de te nemen stappen.

We hebben dus onze volledige hersencapaciteit nodig om het halen van die doelstellingen succesvol te laten zijn.

Met een hoofd vol onbelangrijke zaken, afleiding en dingen die je niet mag vergeten ga je er niet komen.

Je bent dan te veel bezig met de dingen die er niet toe doen, in plaats van met de doelstellingen die je gezet hebt.

Toch kunnen we die dingen ook niet helemaal skippen.

Sommige taken moeten simpelweg toch gedaan worden. Ook al horen ze niet bij jouw doelstellingen, ambities of toekomstplannen. We kunnen ze dus niet simpelweg vergeten en maar laten zijn voor wat het is.

We moeten er dus voor gaan zorgen dat we die dingen OOK gaan doen, maar dat dat niet ten koste gaat van de voor jou meest belangrijke doelen.

Hoe?

Door een totaaloverzicht te creëren.

We willen in één oogopslag kunnen zien:

1.      Wat onze belangrijkste doelen en ambities zijn

2.      Wat per doel de eerstvolgende stap is om verder te komen.

3.      Wat we voor de rest nog moeten doen

Want de praktijk is niet alleen maar je doelen opschrijven en daar volle bak aan werken.

De praktijk is al een bestaande bak aan verantwoordelijkheden, taken en afspraken en daar moet je jouw eigen doelen nog bij tussen zien te krijgen!

Om dat allemaal te kunnen ‘managen’ zul je overzicht moeten creëren zodat je daar mee kan gaan spelen.

En nu komt het belangrijkste: We willen het totaaloverzicht creëren op één plek.

Het heet ook niet voor niets een TOTAALoverzicht 😉

Je wil niet dat je doelen ergens in een Word document staan. Je taken voor morgen op een los A4-tje en alle e-mails die je nog moet beantwoorden ongelezen in je mailbox.

Je wil in één oogopslag kunnen zien WAT je moet gaan doen zonder dat je daar elke keer weer naar moet gaan zoeken.

Kost allemaal tijd en energie die je niet kunt steken in het daadwerkelijk uitvoeren van je belangrijkste taken.

Stel je bijvoorbeeld eens voor dat je al je bestek niet allemaal netjes in de bestek-la doet, maar de vorken in de ene kast, messen op je slaapkamer en de lepels op de badkamer…

Wordt het dekken van de tafel ineens een tijdrovend klusje van!

Goed. Tijd voor actie.

We gaan één tool inrichten waarin jij alles kan gaan bijhouden zodat je vanuit die tool kunt gaan werken. Dit is bewust een digitale tool zodat je altijd en overal bij je taken kan, snel iets kan opschrijven als er iets te binnen schiet en voorzien bent van alle gemakken om dingen waar nodig te automatiseren.

Ikzelf gebruik hiervoor Trello (om verschillende redenen), maar je bent natuurlijk vrij om zelf een vergelijkbare tool in te gaan zetten.

Deze tool gaan we zo inrichten dat het ons helpt om onze belangrijkste doelen te kunnen halen én ui te voeren wat minder belangrijk is, maar wel moet gebeuren.

Concreet doen we dat door alle taken in te richten in een drietal categorieën:

1.      Projecten

2.      Eerstvolgende Acties

3.      Later

Ik leg ze stuk voor stuk even kort uit.

Projecten

Alles wat jouw bezig houdt in grote lijnen. De projecten waar je een mee werkt, je verantwoordelijkheden en je ambities of doelen.

Of anders gezegd: De doelstellingen die jij de komende 100 dagen wil gaan halen.

Noteer in deze categorie je doelstellingen zodat je in één overzicht ziet wat je te doen staat.

Eerstvolgende Acties

Dit is de lijst waaruit je dagelijks werkt. Hieraan staan taken klaar die je direct kan oppakken. Het liefst taken die je projecten een stap verder richting de eindstreep helpen, maar uiteraard kan je hier ook alle overige zaken kwijt die je moet doen.

Zorg dat een taak concreet is en klein genoeg zodat je er daadwerkelijk aan kan beginnen en het ook kan afmaken binnen één uur.

Een geheel project of doelstelling is dus GEEN taak. Die krijg je namelijk niet af binnen een uur. Laat die dus op je projectenlijst staan.

Later

Concrete acties die je ook nog moet doen, maar die later eventueel ook nog wel kunnen. Zo splitsen we gelijk de meest belangrijke prio’s van de taken die een weekje later ook nog wel kunnen.

Want niet alles is belangrijk en zeker niet alles is urgent.

Mooi. Als je dit goed hebt gedaan ziet je Trello-bord er ongeveer zo uit:

trello bord

Een mooi TOTAALoverzicht met:

–         De belangrijkste doelstellingen op rechts (Projecten)

–         De belangrijkste acties op links (Eerstvolgende Acties)

–         De overige zaken in het midden (Later).

En dat in één oogopslag 😉

Stap 3: Werk van achter naar voren in hoofdlijnen

Door het zetten van doelstellingen hebben we helder waar we heen willen.

Vervolgens hebben we één totaaloverzicht gecreëerd waarin deze richting samenkomt met de al bestaande dagelijkse praktijk.

Dit brengt ons bij een nieuw vraagstuk: Hoe ga ik ervoor zorgen dat ik die doelstellingen ook ga halen?

En nog concreter:

Hoe ga ik mijn tijd (en dus prioriteit) verdelen over de balletjes die ik hoog wil houden?

Want het stellen van doelen is één, maar het behalen ervan is een ander verhaal. Je zult voor jezelf ruimte moeten maken om je nieuwe doelstellingen te gaan uitwerken. Je moet elke dag of elke week weer die mini-keuze maken:

Ga ik met mijn doelstellingen aan de slag (moeilijke weg) of ga ik doen wat ik altijd al doe (makkelijke weg)?

Dat deze mini-keuzes lastig zijn zit ‘m met name in het feit dat je de neiging hebt dingen te groot of te vaag te maken.

En te groot en te vaag zorgen ervoor dat je het moeilijk vindt om eraan te beginnen.

Je hersenen denken dan dat iets ingewikkeld is en ze weten dat het ze moeite en energie gaat kosten. Dus doe je het maar niet. Niet omdat je het (rationeel gezien) niet wil, maar omdat het ons natuurlijke instinct is om energie te besparen.

Bij het stellen van doelen zijn we al bezig geweest met het kleiner en concreter maken, maar we zullen er hier nog eens verder op moeten gaan inzoomen.

Het klein en concreet maken is namelijk een op zichzelf herhalend proces.

We hebben namelijk onze doelstellingen heel concreet en klein gemaakt, maar toch gaan we proberen dat nog een stuk kleiner te maken.

We denken van achteren naar voren en proberen in hoofdlijnen de mijlpalen neer te zetten.

Zodat we vervolgens van mijlpaal naar mijlpaal kunnen werken en VANDAAG kunnen starten met de eerste stap richting onze eerste mijlpaal.

In de afbeelding hierboven zie je dat concreet:

–         Je hebt je behaalde doelstelling (de blauwe finish) aan het einde

–         Tussendoor heb je de witte mijlpalen

–         En JIJ staat aan het begin van de lijn, klaar om de eerste stap richting je eerste mijlpaal te gaan zetten.

Het is nu jouw taak om per doelstelling bovenstaand plaatje helder te krijgen.

We beginnen daarvoor bij het helder krijgen van de grote blauwe lijn. Dat doen we door het beantwoorden van de volgende vraag:

Wat moet er precies gebeuren om aan het einde van dit kwartaal mijn doelstelling te halen?

Met het stellen van deze vraag schieten je waarschijnlijk een flink aantal stappen te binnen die je vervolgens per doelstelling kunt noteren. Dit zijn je witte mijlpalen.

Deze mijlpalen zijn hoogst waarschijnlijk nog niet erg specifiek en je zult merken dat je elke mijlpaal ook weer kunt ophakken in verschillende kleine stappen. En dat is helemaal goed, want je wil nu juist niet te veel de details induiken.

  •  Probeer per doelstelling minstens 3 mijlpalen neer te zetten zodat je in ieder geval iedere maand kunt kijken of je nog op koers bent.

Je ziet ook al de ORANJE lijnen in het plaatje. Dat zijn de stappen die je moet zetten om van mijlpaal naar mijlpaal te werken. Het is van belang dat je deze NU NOG NIET gaat invullen omdat je nu nog niet weet of dit wel alle mijlpalen zijn én of dit exact de koers is die je gaat varen.

Elk doel, elk project heeft onduidelijkheden die je gaandeweg gaat invullen. Met de kennis van nu weet je gewoon nog niet wat er precies gaat gebeuren.

Verspil dus ook geen energie door een concreet detailplan te maken, maar houdt het lekker op hoofdlijnen.

Veel gemakkelijker én veel effectiever.

Wat we wél NU gaan doen is de eerste stap bepalen. Want je zult uit die startblokken moeten komen zodat je kan gaan beginnen aan deze marathon.

Pak hiervoor nu NIET je einddoelstelling in gedachten, maar richt je op de EERSTE mijlpaal. Stel jezelf vervolgens de vraag:

Wat is eerstvolgende stap die ik kan doen om bij de eerste mijlpaal uit te komen?

Noteer je antwoord als ACTIE in je ‘Eerstvolgende Acties’ lijst en je bent op weg.

Je hoeft het nu alleen nog maar uit te voeren.

Stap 4: Zet een werkende routine neer

Misschien lees je deze blog in 1x uit. Of misschien kom je vaker terug om ‘m stap voor stap door te werken.

Is dat laatste het geval dan zul je waarschijnlijk al gemerkt hebben dat je op een gegeven moment in de tijd gaat vastlopen.

Je doelstelling staat.

Je mijlpalen staan.

Je eerstvolgende stap is gezet.

Allemaal goed, alleen er mist nog één ding…

Een werkende routine.

Want als je bovenstaande stappen EENMALIG uitvoert krijg je dus ook EENMALIG resultaat. Alleen met eenmalig resultaat kom je niet op je eindpunt uit. Het behalen van doelen werkt namelijk heel anders.

Je behaalt je doelen door consistent in kleine stappen richting het einddoel te werken.

Consistentie is hierin het sleutelwoord. Het staat voor betrouwbaarheid of dat iets geen tegenstrijdigheden bevat. De mooiste uitleg vind ik eigenlijk de volgende:

‘Consistentie betekent dat er geen plaats is voor willekeur’

Anders gezegd: Als je consistent bent ga je dus niet willekeurig aan de slag met je doelen, maar zorg je ervoor dat je volgens een vast stramien werkt.

Zo is de kans dat je jouw doelen haalt ook niet onderhevig aan een bepaalde mate van willekeur, maar kun je succes min of meer garanderen.

Hoe?

Door een routine in te stellen die voor jou werkt.

Een routine is een vaste set aan gedragingen (dus dingen die jij DOET) op een vastgezet tijdstip.

Elke dag je tanden poetsen is een routine.

Elke dag ontbijten, lunchen en avondeten is een routin etc etc.

Ze lijken saai, maar ze helpen je om te doen wat nodig is.

Routines lijken erg veel op gewoontes, waarbij het verschil er vooral in zit dat je een gewoonte eigenlijk doet zonder dat je er bij na hoeft te denken. Je doet het dus automatisch.

Een routine is dus eigenlijk de voor-fase van een gewoonte die je graag zou blijven doen zonder dat het je extra moeite kost. En dat is fijn, want dat betekent dat het je minder energie kost en je die set aan gedragingen standaard uitvoert.

Ok mooi Guus! Maar welke ‘werkende routine’ heb ik dan nodig?

Simpel.

Dat is de routine om een blik te werpen op je volgende mijlpaal en enkel en alleen de eerstvolgende stap te bepalen én uit te voeren.

mijpalen

Waarschijnlijk ben je al een stukje op weg. En je hebt misschien al een eerste mijlpaal gehaald. Dus je kunt nu weer de volgende stap zetten.

In concrete stappen de hele routine:

1.      Wat is de (eerst)volgende mijlpijl?

2.      Wat is de EERSTvolgende KLEINE stap richting die mijlpaal?

3.      Zet deze stap op je ‘Eerstvolgende Acties’ lijst en voer ‘m uit.

NOTE: Soms is het hierbij goed om nog een stap 0 toe te voegen zodat je nog even checkt waar in het totaalplan je nu staat en OF je nog in de goede richting gaat. Zo nee, herhaal dan de stappen uit het vorige onderdeel 😉

De frequentie waarin je deze routine uitvoert is afhankelijk van een tweetal zaken:

1.      Je uiteindelijke doel en de hoeveelheid werk die je moet doen om daar te komen.

2.      De hoeveelheid TIJD die je daar per week voor kunt vrijmaken

De perfecte frequentie is een frequentie die rekening houdt met beide zaken. Je zult namelijk elke week genoeg progressie moeten maken om uiteindelijk je doel binnen je termijn te halen, maar je zult ook niet meer kunnen doen dan de tijd die je kunt vrijmaken.

Kom je in de knel, dan zul je aan één van de twee moeten draaien.

Je stelt je doelstelling bij of maakt meer tijd vrij waardoor je meer kunt doen.

Voor nu geef ik je een mooie frequentie mee om mee te beginnen:

Voor deze routine 1x per week uit zodat je gemiddeld 2 uur per week kunt besteden aan je doelstellingen.

Heb je nu gelijk het gevoel dat het niet haalbaar is dan kun je er eenmaal in de twee weken van maken, maar ik raad je aan om het niet direct vaker te gaan doen als je hier normaliter niet mee bezig bent.

Het is uiterst belangrijk dat je het vol kunt houden!

Plan het tijdstip waarop je deze routine uitvoert in je agenda zodat je er aan herinnerd wordt.

Vervolgens werk je vanuit je ‘Eerstvolgende Acties’ lijst netjes je taken af.

Stap 5: Richt je omgeving in voor meer focus-tijd

Deze laatste stap is fine-tuning.

Zet deze stap alleen als je jouw richting en acties hebt bepaald.

Je hebt dan namelijk heel helder waar je mee aan de slag kunt en de laatste schakel die je nog kunt toevoegen is om dat zo efficiënt en effectief mogelijk te doen.

Efficiënt én effectief als in:

–         Zo min mogelijk energie verspillen

–         Goed gebruik maken van je eigen denkvermogen

–         In de tijd die je er voor hebt staan een mooi eind op weg komen.

Concreet moeten we dus op zoek naar het aanbrengen van focus.

Focus is de staat waarin je verkeerd als je met al je aandacht bezig bent met één ding.

In deze modus ben je in staat om veel impact te maken met het werk dat je doet. Gebruik je je volledige denkvermogen omdat je hersenen maximaal aan staan én verspil je ook bijna geen energie.

Vooral die laatste leg ik even uit.

Het tegenovergestelde van focus is namelijk continue switchen van taak. Telkens kleine zaken aftikken en heen en weer van het ene naar het andere. Dit switchtasken kosten je hersenen ontzettend veel energie waardoor je veel sneller ‘op raakt’.

Je verspilt dus je energie, terwijl je ook minder bereikt.

Hoe zorgen we dan voor focus?

Om in een staat van focus te komen zullen we vooral je omgeving goed moeten inrichten.

Je omgeving bepaald namelijk of je wel of niet afgeleid raakt. En die afleiding zorgt er voor dat je niet in de focus staat komt of dat je er weer uit gehaald wordt.

Een optimale werkomgeving voor focus is wat mij betreft:

–         Een rustige fysieke werkomgeving zonder mensen of geluiden die je storen

–         Zonder meldingen van je pc, laptop, tablet of je TELEFOON.

CONCREET: Je wil elke vorm van externe afleiding elimineren.

Je moet dus ongestoord kunnen werken, waarbij de enige afleiding nog de afleiding is die je zelf veroorzaakt.

Je hersenen zullen zich namelijk niet willen concentreren en willen grijpen naar snelle informatie.

Zorg er dus voor dat je de mogelijkheden daarvoor tot een minimum beperkt.

  • Leg je telefoon daadwerkelijk uit de buurt
  • Sluit jezelf even op in een aparte ruimte of werk eerst een uurtje thuis.
  • Zet jezelf met 1 of 2 anderen voor de camera zodat je elkaar verantwoordelijk houd om door te werken.
Zonder je omgeving in te richten voor focus gaat het uitwerken van de taken die jij te doen hebt ‘m simpelweg niet worden.

Je zult het dan alleen moeten doen op motivatie en wilskracht.

En die zijn nu eenmaal niet oneindig….

Zodra die opraken grijp je terug naar je standaard modus en dan is het goed dat je kaders hebt aangebracht waardoor je toch door kunt gaan.

Je kunt dus ook zonder deze laatste stap je doelen halen. Alleen maak je het jezelf dan extra moeilijk!

Voor mij is het de kers op de taart om er echt voor te zorgen dat ik doe wat ik moet doen.

Ben je dus overtuigd van je doelen, je mijlpalen en je eerstvolgende acties?

Dan moet je zorgen voor focus.

Aan de bak

Zo dat was het voor nu.

5 concrete stappen om ervoor te zorgen dat je nooit meer onnodig druk bent.

Ga ze stap voor stap langs en bookmark deze blog zodat je kunt terugkijken wanneer je het even niet meer weet.

Zet ‘m op 😉

Nog steeds nieuwsgierig?

Tof! Ik spreek je snel.

Klik hieronder op de kalender om een geschikt tijdstip te kiezen.

A set of time slots for Kennismaking with Guus Heezen