Wat ik leerde van een week zonder social media

een week zonder social media
Een tijdje geleden lanceerde Tibor Olgers de training ‘Het Anti-Virus’: een korte online training voor een beter offline leven. Zoals het een ware fan betaamt heb ik dat direct gekocht en ben ik aan de slag gegaan. Eén van de onderdelen van de training is de 7-daagse vitaliteit challenge. Pittig, maar zeer leerzaam. In deze blog vertel ik meer over mijn ervaringen en wat ik leerde van een week zonder social media.

Deel deze tips met je collega's:

De 7-daagse vitaliteit Challenge

De challenge is een mooie uitdaging om een week lang extreem aan je vitaliteit te werken. Het komt er op neer dat je je 7 dagen strikt houdt aan de volgende regels:

–         10 seconden koud afdouchen

–         1 minuut stilte

–         500 gram groente

–         8 uur slaap

–         5 minuten wandelen

–         10 minuten work-out

–         Geen alcohol

–         Geen (kunstmatige) suikers

Gezien ik mijn leefstijl een paar jaar geleden al drastisch heb omgegooid was dit voor mij niet erg veel aanpassen. Ik moest een aantal gewoontes (zoals koud douchen) upgraden naar elke dag en ik heb iets beter geteld of ik wel daadwerkelijk aan de 500 gram groenten kwam. Geen alcohol was een wat groter probleem, gezien je in 7 opeenvolgende dagen altijd een weekend tegenkomt… Laat ik dan nu net graag van een lekker drankje houden 😉

Enfin, afspraak is afspraak dus samen met twee vrienden ben ik de challenge aangegaan. Maar niet zonder daar nog één extra regel aan toe te voegen:

🚫Helemaal geen social media🚫

En dan met name heel specifiek: Instagram. De officiële Facebook app heb ik namelijk al een flinke tijd van m’n telefoon, alleen Instagram was nog overgebleven. En laat dat nu net de app zijn die continue mijn aandacht trekt gedurende de dag.

Maak een beslissing op het hoogtepunt van je motivatie

Maar hoe kan dat nu Guus? Jij als productiviteits-goeroe laat je telkens afleiden door een app als Instagram? Yep, helaas wel. Notificaties had ik al een tijdje uitstaan, maar toch merkte ik dat ik de leegtes (dus pauzes) ging vullen met een rechtstreekse vlucht naar Instagram-land.

Gevolg? Geen ‘echte’ pauze omdat je hersenen nog steeds bezig zijn met consumeren. Het lijkt vrij onschuldig, maar doe het een paar keer per dag en de schade loopt vanzelf op.

Ik kom dan ook gelijk uit bij les 1 van de challenge:

Maak een beslissing op het hoogtepunt van je motivatie

Toen ik namelijk ’s-Ochtends na het mediteren direct mijn telefoon pakte en begon te scrollen dacht ik bij mezelf: ‘What the f*ck ben ik nu weer mijn tijd aan het verspillen?!’. Normaliter heb ik dat niet zo snel door, maar de challenge motiveerde mij om kritisch te kijken naar mijn leefstijl en de meditatieoefening zorgde er voor dat ik me ineens bewust werd van mijn vlucht-naar-Instagram gedrag.

Ik was op het hoogtepunt van mijn motivatie. Dit moest stoppen. Ik nam een beslissing om deze extra regel toe te voegen aan de challenge en verwijderde Instagram direct van mijn telefoon. Geen half werk, geen uitlog-acties of schermtijd beperking. Nee, huppakee weg met die app. Ik gunde mijn hersenen geen tijd om terug te komen op deze beslissing!

Vervolgens heb ik een stukje accountability toegevoegd door mijn mede-challengers direct te laten weten dat ik de ‘geen social media’ regel had toegevoegd. Mochten ze me nu op Insta spotten dan was ik af!

Wat er toen gebeurde…

Ik merkte de eerste dag al het verschil. Ik was veel meer aanwezig, nam echt goede pauzes en ben het gevecht met de ‘leegte’ aangegaan. Dat wil zeggen dat ik nu niet de mogelijkheid had om momentjes waarop ik geen input had op te vullen met nutteloze scroll-bewegingen. Ik moest me gewoon echt eventjes vervelen.

Het gaf een goed gevoel. Een eerste kleine overwinning. Tegelijkertijd kwam er echter ook een ander gevoel naar boven:

Het gevoel dat ik wat mis!

Want wat als Tibor nu net in deze week een interessante story plaatste?! Of Tisjeboyjay net een megagrappige nuchter tv online had gezet waar ik altijd zo om moet lachen? Of dat ik niet wist dat één van mijn vrienden iets vets gaafs aan het doen was die dag?

Deze ervaring leidde tot mijn les 2:

“Je mist helemaal niets, je hebt alleen het gevoel dat je wat mist”

Want wat mis ik eigenlijk? Dat momentje van oppervlakkig scrollen waarbij ik hetgeen verteld werd toch niet opnam? Of dat ik het wel opnam, maar vervolgens helemaal niet toepaste? Of dat nieuwtje van een van mijn vrienden? Dat kan hij mij toch ook gewoon persoonlijk vertellen dit weekend?

Puntje bij paaltje is het slechts een gevoel dat je iets mist, want je mist uiteindelijk helemaal niets. De meeste kennis komt ook tot mij via de nieuwsbrieven van mensen die ik volg. Of ik spreek met ze af en praat lekker gezellig bij. Of ik kies andere kanalen om aan de informatie te komen. Kanalen die niet continue vragen om mijn aandacht…

Ik moest op zoek naar oprechte verbindingen in plaats van oppervlakkige connecties.

De cijfertjes

Ik heb eigenlijk al twee belangrijke lessen met je gedeeld. Toch zijn we nog niet helemaal klaar. Want vanuit een productiviteitshoek maak ik dingen ook graag kwantitatief. Want was is het nu het daadwerkelijke effect op mijn productiviteit als ik stop met social media?

Dit heb ik gemeten met behulp van de Apple schermtijd instellingen en daar kunnen we dus een heel concreet getal aan hangen:

Stoppen met Instagram bespaart mij gemiddeld 1 UUR per dag.

Dat is dus 7 uur per week,

28 uur per maand

en 365 uur per jaar!😱

Wat een bi-zar-re hoeveelheid tijd. Wat zou ik daar allemaal wel niet in kunnen doen? Ik schrik er zelf nog steeds van. En dat terwijl ik eigenlijk stiekem wel wist dat het veel was. Toch deed ik er niets mee.

Daarom komen we dan nu ook aan bij mijn les 3:

“Inzicht zorgt voor bewustzijn. Bewustzijn leidt tot actie”

Heb je altijd het idee dat je veel tijd verkwist met sociale media, games of ander afleidende apps? Probeer eens te meten hoeveel tijd ze je kosten en bepaal dan of je het dat nog waard vindt. Inzicht in deze cijfers leidt tot bewustzijn, waardoor je uiteindelijk een keuze kunt maken om het wel of niet te doen. Je maakt dus een beslissing die leidt tot actie of een bewuste keuze om geen actie te ondernemen.

In mijn geval vind ik het scrollen op Insta het niet waard om zo veel van mijn tijd te vergooien. Of jij tot dezelfde conclusie komt is aan jou. Als je de keuze maar bewust maakt.

Het zetten van een kleine stap

Ik heb in deze 7 dagen een aantal mooie lessen geleerd. Misschien inspireer ik je er wel mee en ben je nu voornemens om ook je social media verbruik drastisch te verlagen. Begin dan met het zetten van een kleine stap. Ga eerst meten welke app je het meeste tijd kost en vraag jezelf af of het dat wel waard vindt. Verwijder dan vervolgens die éne app en pluk de vruchten.

Deze stap is klein, maar wel werkbaar. De kans is namelijk groot dat je meerdere apps hebt, waardoor een totale detox hoogst waarschijnlijk niet leidt tot een constante verandering. Kies daarom de gemakkelijkste apps eerst en bouw je gewoontes langzaam op. Omdat ik al met Facebook was gestopt, was het verwijderen van enkel Insta gemakkelijker. Houdt rekening met dat het zetten van grote stappen vaker leidt tot mindere resultaten op de lange termijn.

En wat ik ga ik zelf doen op de lange termijn?

Ik zet de app in ieder geval niet meer terug op mijn telefoon, maar kan m’n account nog wel benaderen via de webbrowser. Veel ingewikkelder, maar wel werkbaar. Zo voelt het niet alsof ik mezelf totaal buiten sluit, maar kost het mij geen 7 uur per week.

En nu ben ik benieuwd, ga jij een stapje zetten?

P.S. We hebben de training afgesloten met een heus ijs-bad op 7 graden! Erg tof om eens te doen. Nu snel eens langs Wim-Hof :)

 

Nog steeds nieuwsgierig?

overzicht rust en impact

Zo zet je een systeem neer waarmee je nooit meer onnodig druk bent

Nooit meer onnodig druk.

Haalbaar voor iedereen als je het mij vraagt.

Dus ook voor jou!

Zo aan het einde van het jaar heb ik al mijn kennis samengevoegd in één groot monsterartikel.

5 concrete, praktische stappen.

Met als uitkomst: 1 werkbaar systeem.

Het is een complete gids richting meer overzicht, rust én impact.

Zodat jij er komend jaar lekker mee aan de slag kunt.

En langzaam stappen kunt zetten richting een relaxtere werkweek.

Ik hoop dat je het leuk vind.

Lees snel verder »