Uitbesteden is niet moeilijk!

besteed het werk uit
Je wil alles zelf in de hand houden dus besteed je liever niets uit aan je collega's. Dit terwijl je zelf hartstikke drukt bent! Lees hier hoe je je collega's om hulp kunt vragen zonder dat je zelf de controle verliest.

Deel deze tips met je collega's:

Soms ben je gewoon even heel erg druk. Je bent het overzicht totaal kwijt en je werkt je een slag in de rondte om alles op tijd af te krijgen. Je bent iemand die alles graag zelf in de hand houdt en vind uitbesteden maar lastig. De angst dat een collega de taak niet op tijd oplevert of vergeet is te groot. Je bent immers gebaat bij een goede en tijdige afloop dus doe je het alsnog maar weer zelf.

Bedenk je echter het volgende: Er is altijd wel een collega die even wat minder druk is of die een bepaalde taak simpelweg veel beter kan dan jij! Je zult dus je eigen argwaan aan de kant moet zetten zodat je hiervan de voordelen kan plukken. Maar hoe zorg je erg nu voor dat je die angst om het uit te besteden overwint?

Kort en simpel: uitbesteden op een manier waarop jij zelf de controle houdt! Een hele simpele methode om dit te doen is door een extra categorie aan je to-do lijst toe te voegen. Dit noem ik ook wel de ‘wachten-op’ categorie. In de deze categorie zet je de taken waarvoor jij verantwoordelijk bent, maar die anderen voor je uitvoeren. Door deze taken op een aparte lijstje te zetten, kun je eens per week (of zelfs elke dag) controleren hoe het gesteld is met de taken die anderen voor je uitvoeren. Deze methode creëert rust in je hoofd en de kans op een goede afloop is groot. Je zit er immers bovenop!

Een bijkomend voordeel is dat je deze taken dus weg streept uit de lijst waarop jouw eigen taken staan. Dat creëert rust want je lijstje is ineens een stuk korter en overzichtelijker. Tijd om je weer te focussen wat je nog zelf gaat doen.

Als je een tijdje met deze methode werkt merk je vanzelf welke collega’s wel gestructureerd werken en wie niet. Zo kun je makkelijker bepalen bij wie je wat strakker op de bal moet zitten en wie zich prima redt.

Probeer deze methode eens een tijdje uit en je zult zien dat men vraagt hoe het komt dat jij nooit wat vergeet. Nu heb je pas echt een win-win situatie te pakken, want je collega’s staan nu open om ook eens te kijken hoe ze zelf hun taken beter kunnen structureren. Het eindresultaat is een goed georganiseerd team waarin je op elkaar kan bouwen. Wie wil dat nu niet?

Nog steeds nieuwsgierig?

overzicht rust en impact

Zo zet je een systeem neer waarmee je nooit meer onnodig druk bent

Nooit meer onnodig druk.

Haalbaar voor iedereen als je het mij vraagt.

Dus ook voor jou!

Zo aan het einde van het jaar heb ik al mijn kennis samengevoegd in één groot monsterartikel.

5 concrete, praktische stappen.

Met als uitkomst: 1 werkbaar systeem.

Het is een complete gids richting meer overzicht, rust én impact.

Zodat jij er komend jaar lekker mee aan de slag kunt.

En langzaam stappen kunt zetten richting een relaxtere werkweek.

Ik hoop dat je het leuk vind.

Lees snel verder »